söndag 7 januari 2018

Tutorial: Avsluta kantband snyggt och enkelt

Det finns många sätt att avsluta kantband på för att få en fin skarv


Så här gör jag:

När jag syr ihop exempelvis en ärm så bara syr jag sömmen rakt ut över kantbanden. Man kan limma ihop de så de håller sig på plats. Jag har lärt mig hur mina ska ligga och håller ihop med båda händerna hela vägen fram till kniven. 


Detta plagget har ett tyg med grå bakgrund oxh gula kantband. Vänstra nåltråden är grå vilket gör att sen kan synas i skarven på kantbandet. 


Just ärmens kantbandsskarv kommer aldrig att synas men kantbandsskarv syns massor exempelvis uppe på axeln på en halsringnings kantband. Jag brukar sy en söm precis utanför vänster nåltråd med samma färg som kantbandet. Så här blir det då


Sen viker jag ned sömsmånen åt ena sidan


Och syr fast den med en raksöm. Den syns lite svagt till höger om skarven. Jag syr ner alla mina kantbandsskarvar så här. Om kantbanden har hamnat lite snett mot varandra så kan man lägga sömsmånen lite snett och trolla bort den sneda sömmen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar