söndag 22 oktober 2017

Egensydda regnbyxor

Fick en fråga om att sy regntäta hängselbyxor i strl 146/152 tillen kille som behöver större storlek än vad som finns i affärerna. Efter en hel del övertalning så tänkte jag att hur svårt kan det vara. Det var kanske inte så svårt men lite meckigt och tog ganska lång tid

Allt material är köpta på Stoff och stil 



Mönstret är egenritat och enligt mått från mamman. 
Började med att skära ut de fyra delarna. Efter att sytt ihop grensömmarna så strök jag på regntejp på hela sömmarna. Jag skulle behövt fler händer, bökigt att dra isär tygerna (de är ju ihopsydda i en böj) och lägga på den oklistriga remsan och sen pressa på den med ett silikonark emellan. Fick lägga på mer remsa på några ställen för att täcka hela sömmen och sömsmånen 



Sen sydde jag ihop yttre bensömmarna och strök på tejp på dessa. 
Då dotterns byxor har reflex på ena benet så sydde jag på ett reflexband på dessa byxor. Sydde fast det med raksöm hela vägen och strök sedan på tejp på insidan även här 




Sydde ihop inre bensömmarna och även här strök jag på regntejp. 

På dotterns byxor är övre kanten bandkantad med samma tyg som byxan så jag gjorde likadant. 
Tog min fyrviksbandkantare och skar en remsa som var 36mm bred och över hela fb (140cm). Justerade bandkantaren så att de vikta kanterna hamnade jämnt då jag sydde dit den med kedjesöm på coverstitchen. Jag började på ena sidan och kantade ett helt varv och lite omlott.  Fäste skarven med en raksöm med hushållsmaskinen. 


I bensluten är det resår. Jag klippte till den i rätt längd och markerade mitten. Overlockade fast den på insidan av benslutet och passade markeringen mot yttre bensömmarna genom att dra lätt i resåren samtidigt som sen syddes fast. Sen vek jag in resåren och sydde fast den i överkant med raksöm på hushållsmaskinen samtidigt som jag sträckte ut tyget. 
På insidan vid yttre och inre berömmen sydde jag fast en vanlig knapp och klippte en lagom bit av knapphålsresår. 


Hängslena är fastsydda bak och fram och har ett spänne framtill samt en justering av längd. De är i bredare svart resår. 



Sista detaljen är en tryckknapp i vardera sidan för att kunna justera storleken. Jag satte en knapp i en spillbit för att se om jag skulle behöva förstärka men när jag drog i knappen och tyget så gick tyget snarare sönder där jag höll i det så jag satte knapparna direkt i tyget. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar