måndag 24 juli 2017

Tutorial: Skippa inte sömsmånen. Rita av mönster i den storlek du behöver

Jag får lite i magen när personer skriver att "mönstret är lite stort men jag skar ut tyget utan sömsmån". Om man tittar nära på ett mönster så är graderingen mellan storlekar inte densamma åt alla håll och att då sy utan sömsmån förstör proportionerna.

På barnmönstet så är det mindre skillnad mellan storlekarna uppåt och åt sidan än nedåt och på de plagg där det ska bandkantas så blir det ingen sömsmån som går bort just där. 

I mitt exempel nedan gäller det en tröja i storlek 80-152. På plagg i mindre storlekar är skillnaden mellan storlekarna ännu mindre vilket leder till att proportionerna blir ännu mer fel. 

Om man tittar på detta bakstycket så är: 
Svart den storlek jag tänker att man ritat av
Rött är resultatet när plagget är ihopsytt. 
Blå prickar är två storlekar mindre
=resultatet blir att plagget är två storlekar mindre i sida och ärmhåla men nacken och fållen är densamma då inget sys bort här. 
Att fållen blir för lång är lätt att fixa men att nacken blir för hög (och detsamma gäller naturligtvis på framstycket) leder till att halsen blir för trång!



Sen är det ärmarna. Åter igen så gäller:
Svart är avritat mönster
Rött är resultatet
= eftersom graderingen gör att skillnaden mellan storlekarna är mindre på ärmarna så blir ärmarna 4! storlekar mindre i ärmkullen och 3 storlekar smalare men har bibehållen längd. Att ärmkullen blir så mkt mindre och ärmen så mkt smalare gör att det är svårt att sy i ärmen snyggt och ärmen kan upplevas för trång av barnet. 




I mitt exempel ovan gäller det en tröja i storlek 80-152. På plagg i mindre storlekar är skillnaden mellan storlekarna ännu mindre vilket leder till att proportionerna blir ännu mer fel. 


Istället rekommenderar jag detta:

Ta en tröja som passar barnet eller är en storlek för liten alternativ ett mönster som du vet passar. Vik den på mitten så att den blir som mönstret. 
Försök matcha in den mot mönstret på bredden och i ärmhålen 

Lägg vikningen mot strecket på mönstret 


Matcha in hörnet vid halsen och axeln 


Matcha in ärmhålet


Matcha in längden


Lägg till fåll, jag fållar alltid 2cm


Jämför även ärmens längd 
Matcha in mitt på ärmkullen och ärmhålet




 Och kolla sen längden



Summering: i detta fallet hade jag ritat av storlek 80 på mönstret och förlängt ärmarna enligt originalet ( eller följt en måttabell för kroppsmått på barn). Om man inte gillar att ärmen är vidare så är det bara att smalna av mönstret från ärmhålen och ned till ärmslutet. Kom ihåg att anteckna dessa ändringar på det avritade mönstret så att när du vill ruta av nästa storlek så kan du rita av den större storleken och förlänga ärmen och korta av nedtill på tröjan. 
Det bästa är at alltid rita av mönstret och sen justera längd på livet och ärmarna enligt eget tycke. Men låt ärmhål/ärmkulle,  axlar och halshål vara som originalet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar