måndag 17 juli 2017

Tips: Bra att ha saker eller måsten... ;)

Nedan visar jag många av de saker jag anvönder varje gång jag syr. En del är lyx medan andra är nödvändiga.
Jag kommert att fylla på varteftersom jag tar fler kort 


Vanlig tejp är kanon. 


Dels tejpar jag fast tvättråds-lappar, storlekslappar och mina lappar med logga. 

Dels  kan man tejpa mönster som ska ritad av eller mönsterdelarvsom man råkat sköra sönder när man skär ut plagg. 
Man kan dessutom justera mönsterdelar, lång/kort ärm, tunika med vidd eller inte, med eller utan öppning för ficka.  


Dålig bild men linjal är oumbärligt. Används för att få raka kanter på tyget inför fållning, skära kantband och muddar. 
Syns dåligt men jag har satt en tejp och sen markerat hur breda mina kantband ska vara. 
Alla mina benmuddar och midjemuddar är 15cm höga eftersom min linjal är det. Ärmmuddarna är alltid 7,5 då jag skär till mend linjalen och sen delar


Tyngder. Dels för att hålla plasten på plats när jag ritar av mönster och för att hålla mönsterdelar på plats när jag skär ut plagg. Eller som leksaker till dottern ☺️
Dessa är heminredning från Ica Maxi. 




Post-IT notis. Dessa anvönder jag till att tejpa ihop pdf-utskrifterna så att jag kan rita av mina mönster och sen smidigt plocka ihop alla papper och sätta in dem i pärmen igen.



















Sprättare! Ingen människa klarar sig utan en bra sprättare. 


Min nåldyna ❤️ sitter perfekt på handleden när jag ska låna och fållar. 


Piffikusen är perfekt att använda när man ska nåla upp fållar eller mäta avstånd mellan knappar.



















Vattensprutan perfekt för att kunna piffa till plaggen utan att behöva ta fram strykbrädan. Bara spruta på, släta ut och låta torka så kan man ta fina kort.


Prym-tången! Hur ska man annars fångats alla tryckknappar, nitar och öljetter. Köp inget skräp utan köp originalet.


Dessa lådor från Claes Ohlson är perfekta för förvaring av alla tryckknappar. I luckan under locket ligger tången mm oxh i lådorna kan alla knappar ligga sorterade. 
Eftersom man kan ta bort vissa väggar så kan man även ha sina lappar i dem.


Rullkniv och skärmatta. 
Rullknivar finns i alla möjliga modeller, denna gillar jag. Viktigast är att byta blad ofta så kan man sköra utan större besvär. 
Skärmatta, man inte köpa för liten. Köp 90x120 så kan du skära ut det mesta upp till vuxenklänningar.


Puderborste är perfekt för att göra rent maskinen efter varje systund. De hårda borstarna som följer med maskinen är tämligen värdelösa. 


Pennor att markera med. Överst en färgad blyertspenna  oxh nederst en tusch som försvinner när den torkar.


För att få jämna mellanrum  mellan knapparna på heldressar och bodys använder jag en Simflex expanding gauge, finns bland annat på Ebay och här. Med den kan jag enkelt bestämma hur många knappar och vart. När man drar ut eller ihop den så är det alltid identiskt avstånd mellan alla markörerna.




















Spolhållare: för att samla alla undertrådspolar i snygg färgordning. 
Pelikansax: smidig när man ska klippa rent och inte vill riskera att klippa fel. 
Brodyrsax: Jag har en liten sax vid varje maskin. Perfekt för att klippa bort trådar med. 
Nålmagnet: den rosa i mitten är en magnet till knappnålar. Är dessutom perfekt till att hålla reda på alla tillbehör. 
Pincett! Vad vore man utan en bra pincett när man ska trä sina maskiner. Dessa är både snygga och dessutom fastnar de på magneten.


Limpenna. Vad gjorde vi innan limpennan? Används istället för nålar och är perfekt till att limma ihop kantband med innan man syr över dem med overlocken. Torkar snabbt men kan tas isär relativt lätt om man limmat fel. Dessutom så går det bort i tvätten.


Wonderclips kan också användas istället för nålar. Finns i olika storlekar
 


Denna är suverän.
Antingen kan man används den för att kunna använda koner till vanliga symaskinen


Eller som hjälp till kantbanden när man kantar på ex covern. Jag har dock inte långa pinnen på då ☺️


Även denna från Husqvarna är till för att kunna använda koner till vanliga synaskinen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar