måndag 2 januari 2017

Tutorial :Passpoal i trikå

För att sy snygga detaljer på plaggen finns det många hjälpmedel och pressarfötter. Passpoalfoten är smidig när man vill göra snygga detaljer i sömmarna. 





























Jag använder rund resår som stomme i mina passpoaler. Man kan använda vilket snöre som helst i rätt storlek men även köpa färdigsydda passpoalremsor på ex Stoff oxh stil. 
Så här ser pressarfoten ut till min babylock imagine. P5 betyder passpoal 5 mm tjock.

Undertill syns skåran som passpoalstommen löper i 

Ta en passpoalsomme och en bit trikå. Jag tog en bit kantband i mudd. Jag återanvänder passpoalstommenså det är därför den ser lite sliten ut 😊

Jag väljer att sy en passpoal separat för att sedan sy fast den i plagget. Man kan även sy ihop plagget samtidgt med passpoalen.
Lägg in passpoalstommen i spåret under pressarfoten och vik tyget tätt runt den. 

Sy så lång bit som du behöver och. Sy sen ut till höger och klipp av trådarna. 

Så här ser den ut. 

Måtta in den på undre tyget 

Måtta in passpoalstommen i skåran under pressarfoten och lägg det andra tyget ovanpå  

Sy hela sömmen. Jag tog en stuvbit så den övre tygbiten var inte så lång. 

Så här ser det ut när det är färdigsytt. 

Dra ut passpoalstommen och det är klart ☺

På detta setet använde jag interlock till mina passpoaler eftersom jag ändå skulle ha det som kantband. Satte passpoaler i alla raglansömmar och i yttre bensömmarna. 

Närbild på passpoalerna 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar