lördag 9 juli 2016

Tutorial: Sy Kalsong till barn. Mönster Heilt spesiell og jubel

Det är kul att sy kalsonger och trosor till barn för man kan göra av med småbitarna som annars blir liggande. Det är också snyggt att blanda tyger.

Så här syr jag barnkalsonger sgteg för steg. Mönstret är från boken Heilt Spesiell som kan köpas från Adlibris. Mönstret är inklusive sömsmån och jag tycker de är lite stora i storleken. Jag har använt storlek 104 och tycker de motsvarar 110/116. Jag har valt att inte ha resår i modjan men ändå behålla höjden på mönstret. Povade på dottern och tyckte de satt bra ändå.


Dessa delar ska det vara. Jag har skurit ut fodret till mittstycket i ett annat tyg för tydlighetens skull.

Sy ihop insnittet i mittstycke fram och fäste ena sidan av sömmen genom att dra tillbaka den in i sömsmånen med en stoppnål

Så här ser det ut sedan.

Lägg båda mittstycken ihop med aviga mot aviga. Lägg utsidans mittstycke mot sidostycket och sy ihop

Gör likadant med andra sidostycket och sen ser det ut så här.

Sticka ned sömsmånen på avigan med din coverstitch. Sy med vänstra nålen precis till vänster om vänstra nåltråden på sömsmånen. Vik ned sömsmånen mot sidostycket så blir det inte så tjockt.

Om din coverstitch inte klarar av att börja sy innan eller i början av ett tyg så kan du lägga en bit tyg innan det du ska sy som du kan starta på.

 Dra lite lätt i tygerna åt sidorna så riskerar du inte att tyget viker sig under, då kan det se ut så här. :( Tur att täcksöm är enkelt att repa upp 


Så här ser det ut på baksidan när det är klart.

Och så här ser det ut på utsidan. Här ser man tydligt att sömmen går på ena tyget och inte på båda tygerna

Sy sedan ihop sista sömmarna mot bakstycket och sticka ned dessa med. 


 Sy sedan ihop grensömmen. Lägg bakstycket underst så är det lättare att få med alla lager.

Sticka sedan ned sömsmånen i grenen. Lägg den bakåt så blir det inte så tjockt. 

Klipp bort alla trådkedjor och nåla fålllen. Jag använder en Piffikus för att få ett bra mått.

Fålla sedan på din coverstitch från insidan på benet. Börja strax innan grensömmen och sy ett varv så att det går lite omlott.

Jag har muddat mina kalsonger. 

Vik in ena kanten till mitten på kalsongen så blir överkanten 75% av hela. Skär en mudd 7,5 bred och måtta den dubbelvikt.

Skär av ett hörn sär den är vikt för att markera halva mudden

Vik dubbel en gång till och skär av ett hörn så har du markerat 1/4 och 3/4

Om du vill kan du markera/skära bort et hörn på kalongen för att markera 1/4 och 3/4.

Vänd ut och in på kalsongen och placera skarven på mudden mitt bak. Börja sedan sy strax innan skarven och matcha ihop hacken på mudden med kalsongen och dra ut mudden så den blir lika lång som kalsongen och sy ihop. Sy ett varv lite omlott. Klipp sedan bort trådkedjan, trådarna låses fast av täcksömmen senare.

Sticka sedan ned muddens sömsmån mot kalsongen. Börja strax innan skarven och sy ett varv lite omlott. Sträck ut plagget mot dig näs du syr så att det inte blir veckat under sömmen.

Sen kan man antingen dra bak trådarna och knyta eller sy en stoppsöm. Jag syr en stoppsöm mitt över överlappet av täcksömmen. Sedan repar jag upp sömmen mot stoppsömmen och klipper bort alla trådar, Denna stoppsömmen syr jag både på midjans dekosröm och på benens fållsöm

Färdig!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar